FRONT ROW EXHIBITIONS

MÄSSMONTRAR. MONTERSERVICE. EVENT.
SEDAN 1978
HÄNG MED OSS PÅ
info@frontrowex.se
+46 705 92 00 77
Front Row Exhibitions Kontakta Oss

15 viktigaste sakerna att tänka på inför mässan

Planera en framgångstik mässmonter Front Row Exhibitions Monterbyggare Göteborg www-frontrowex.se

15 viktigaste sakerna att tänka på inför mässan

Lästid: 3 minuter 


Känner du dig överväldigad av allt som ska bokas och budgeteras inför mässan? Då har du kommit rätt!

I det här inlägget ger jag dig de 15 viktigaste sakerna att tänka på så att du kan planera en så framgångsrik mässa som möjligt. Skriv ut, lägg på ditt skrivbord, och börja planera som ett mässproffs!

Detta inlägget är skrivet av Peo 

1. Var ute i god tid

Innan du bokar monteryta, ta dig tid att fundera över hur du själv väljer att gå runt i mässhallen när du besöker en mässa. Det är ett bra sätt att förstå vart du själv skulle vilja ha din monter.

2. Gör din egna skiss innan du bokar monterytan

Skissa upp vad det är du vill prioritera att visa på just den här mässan.

3. Be om en förstorad hallskiss där allt syns tydligt

Då kan du försäkra dig om att det inte finns en pelare eller liknande på mässan som kommer skymma din monter. Det finns monterytor med både en, två och tre öppna sidor. Så skulle du välja att boka en större yta kan du få en så kallad ö-monter utan väggar.

4. Gör en ärlig budget (och kolla noga upp vad som ingår)

Inkludera monterytan, byggnation, hyrmaterial, frakt, resor och parkering. Och såklart boende om detta behövs. Ibland ingår t.ex. skiljeväggar och eluttag, då kan du spara in på kostnaderna.

5. Visa tydligt din logga och budskap i monterdesignen

Besökare ska förstå direkt vad ditt företag heter. Kommunicera tydligt med text och bild vad det är du säljer. Och våga sticka ut för att dra till er uppmärksamhet.

6. Måna om dina montergrannar

Gör vad du kan för att skapa positiv energi. Ni är alla på mässan för att göra affärer, och kanske ses ni snart igen? Det är alltid trevligt med ett gott omdöme!

7. Läs på om mässans tider och körschema

Det gör att du undviker onödig stress och missförstånd.

8. Marknadsför i god tid att du ska ställa ut på mässan

Bjud in befintliga och potentiella kunder som du önskar jobba med i framtiden.

9. Meddela din omgivning vilka dagar du ställer ut på mässan

Även på ditt mobilsvar. Tyvärr ser vi alldeles för ofta företagsrepresentanter som står och pratar i mobilen i montern. Det ger inte ett bra första intryck.

10. Våga bjuda på dig själv!

Tänk på hur du själv vill bli bemött, allt blir trevligare när man möter med ett leende.

11. Var minst två som jobbar i montern

Ofta kommer många besökare samtidigt och du behöver någon gång under dagen lämna montern för att ladda med energi. Undvik att äta i montern! Det ser aldrig inbjudande ut för den som vill komma fram och prata med dig

12. Bjud på kaffe och vatten eller annan dryck

Det är alltid uppskattat. Gärna tillsammans med några ståbord och barstolar att mingla runt.

13. Anordna en tävling

Det skapar en trevlig första kontakt och lockar till skratt! Det är också ett bra sätt att få dina besökare att lämna ifrån sig sina kontaktuppgifter. Varför inte göra som SKF Sverige och hyra nattduellen?

14. Ha en plats till att förvara kläder, väskor, broschyrer och dylikt

Om det inte finns utrymme att bygga ett litet förråd med låsbar dörr är ett alternativ att ha förvaring i podier eller i en informationsdisk.

15. Förbered uppföljningen av mässan

Se då framför dig hur många nya kunder du kommer att få!

Har du frågor om det du just läst? Skriv till oss här. Inga frågor är konstiga!