Hur Bra Bilder Kan Förstärka Ditt Företags Varumärke
Detta inlägget tar 2 min att läsa och är skrivet av Malin
Hur får du människor att stanna upp och faktiskt läsa det du vill förmedla på din hemsidan och i sociala medier?
Det enkla svaret är bilder. Annika tar de flesta av bilderna till vår hemsida. På Instagram @annikasomething får hon ofta kommentarer om hur hennes foton förmedlar känslor och hur de förstärker berättelsen bakom inlägget. Inte minst har hennes bilder genererat nya kunder till Front Row Exhibitions. Med andra ord, bilder är lika viktigt som allt annat innehåll på din hemsida. Om inte viktigare.
Så hur gör då bilder att hemsidan ser mer professionell ut?
Bilder är det viktigaste kommunikationsmedlet på nätet idag. Det är det vi först reagerar på och har lättast att ta till oss. Därför är bilden avgörande för om du ska stanna till i flödet och vilja läsa ett inlägg, men också stanna kvar på en hemsida och för att söka mer information.
Så leta alltid efter bilder som förmedlar känslor! Gärna med människor då det brukar engagera läsaren mer. Och det spelar ingen roll vilken känsla – glädje, lugn, ilska, eller spänning. Så länge du kan stå för den och fotot stämmer överens med ditt företag och det du vill förmedla i inlägget.
Men om jag inte känner mig bekväm med att själv ta bilder och inte har en fotograf att tillgå?
Känner du dig osäker bakom kameran är det bättre att köpa fotolicens från tjänster som Shutterstock, iStock eller Adobe Stock. De erbjuder massor av bilder från populära kategorier. Du får absolut inte ta bilder från Google eller liknande. De flesta är skyddade av upphovsrättslagen och det kan stå dig dyrt.
Vad säger dina bilder om ditt företag?
Så för att din hemsida ska se både professionell ut och lämna avtryck, lägg en slant på bilder med bra kvalitet och som på bästa sätt förmedlar ditt budskap. Som det gamla ordspråket säger: en bild säger mer än tusen ord!